Här är du:

Kommunarkiv

Kommunarkivet är slutarkiv för kommunens myndigheter och kommunala bolag. I kommunarkivet förvaras kommunala handlingar från år 1863. Här finns bland annat protokoll, diarieförda handlingar, skrivelser och räkenskaper.

Varje nämnd, styrelse eller förvaltning lämnar ett arkiv efter sig.  Kommunstyrelsen är kommunens arkivmyndighet.

Arkivets huvuduppgift är att samordna och förteckna de olika myndigheternas handlingar.  Enligt arkivlagen är myndigheternas arkiv en del av det nationella kulturarvet. Kommunen är skyldig att bevara, ordna och vårda sina arkiv så att vi kan tillgodose:

  • rätten att ta del av allmänna handlingar
  • behovet av information för rättsskipning och förvaltning
  • forskningens behov

Grunden för arkivets verksamhet finns i arkivlagen och kommunens arkivreglementePDF. Arkivet övervakar arkivbildningen hos förvaltningarna och är rådgivande i frågor om dokumenthantering.   

I arkivet förvaras cirka 500 hyllmeter handlingar.

Enskilda arkiv och föreningsarkiv hänvisas till Arkiv Gävleborglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Publicerad 2013-12-04
Dela
Kontakt

Arkivansvarig


Pia Nilsson
Tfn 0271-570 17
Mobil 070-273 75 23  
Externa länkar

Kontakt

Ovanåkers kommun
Långgatan 24
828 80 Edsbyn
Tfn 0271-570 00
kommun@ovanaker.se

Information

Ovanåkers kommuns rss-flöde

Nyheter RSS-flöde

Ovanåkers kommuns facebook

Facebook


© Ovanåkers kommun 2015

Läs mer om: [krisens namn]

Text om krisen

Vad:

Var:

Senaste nytt och vanliga frågor: ovanaker.se/krislänk till annan webbplats

Telefonnummer för upplysningar: 0200-120 777

Om du är i fara RING 112

Nyhetsflöde:

RSS-flöde för kris