Utskrift från www.ovanaker.se
Telefonbedrägeri
Privatpersoner runt om i landet har på sistone blivit uppringda av personer som säger sig arbeta vid Brottsförebyggande rådet, och som uppmanat personer att logga in med sitt BankID. Brå, precis som banker, ringer aldrig upp och ber någon att logga in med BankID eller ber om andra personuppgifter.
Skydda dig mot telefonbedrägerier – tips
1. Lägg på luren
Om någon ringer upp dig och du blir osäker ska du avsluta samtalet. Det gäller oavsett om personen säger sig vara en släktning, från banken, ett företag eller en myndighet.
Förbered något du kan säga för att avsluta samtalet snabbt, eller lägg på direkt. Du behöver inte vara artig.
2. Logga inte in
Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut koder från bankdosa eller till betalkort på uppmaning av någon annan.
Seriösa företag, organisationer och myndigheter tar aldrig kontakt och ber dig logga in eller lämna ut personliga uppgifter på det sättet.
3. Lita inte på den som ringer
Bedragaren kan försöka stressa dig genom att säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig har råkat illa ut.
Lita inte på personen som ringer även om den verkar trovärdig och har personlig information om dig.
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri:
- Kontakta din bank direkt.
- Ring 114 14 för att göra en polisanmälan. Ring 112 vid akuta ärenden.
- Ta stöd av någon i din närhet.