Förskola för alla

Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhets tillgänglighet för alla barn och vuxna. Det kan innebära många olika delar som t.ex. att anpassa den pedagogiska verksamheten, lokaler/innemiljöer och utemiljöer så att det fungerar för alla oavsett funktionsförmåga.

Allergier

Allergier kan innebära rektioner som rinnande näsa, nysningar, kliande ögon, huvudvärk och andningsbesvär. I listan nedan finns vanliga allergener som det är viktigt att tillsammans försöka minimera vid vistelse i våra lokaler.

  • Djurepitel (små hudbitar) från pälsdjur
  • Fågeldun
  • Tobaksrök
  • Parfym, även från tvätt- och sköljmedel, tvål och liknande
  • Andra starka dofter, från t.ex. häst eller kemikalier

Djur i hemmet

Har man djur hemma är det bra att ha rena kläder, strumpor och skor fria från djurepitel/lukt när man kommer till förskolan. Genom att undvika att klappa husdjuret på morgonen och tvätta händerna så underlättar det ytterligare för de som har allergi. Vid vistelse i stall eller ladugård kan även dusch, hårtvätt och klädbyte behövas innan man vistas på förskolan.

Livsmedel

I Ovanåkers kommuns tillgänglighetspolicy framgår att vi har förbud mot följande i våra lokaler:

  • Nötter
  • Jordnötter
  • Mandel

Allergianpassad avdelning på Fölets förskola

För de mest allergikänsliga barnen finns en allergianpassad avdelning på Fölets förskola i Edsbyn.

Fölets förskola har tre avdelningar varav en är allergianpassad. Det innebär att barn både med och utan allergier erbjuds plats på förskolan men att en särskild avdelning hålls extra ren från allergener för de mest allergikänsliga barnen.

De barn som har plats på den allergianpassade avdelningen på Fölets förskola ska ha djur- och rökfria hem. Personal, vårdnashavare och barn på avdelningen har ett förhållningssätt som innebär att barn med allergier ges möjlighet till en god miljö att utvecklas, leka och må bra i på förskolan utan allergiska symptom som stör.

Barn i behov av särskilt stöd

Förskolan och skolan har ett uppdrag att ge barn och elever en god miljö för utveckling och lärande. Barn som riskerar en ogynnsam utveckling kan behöva särskilt stöd. Enligt Skollagen 8 kap 9 § kan ett barn erbjudas plats på förskola om det finns ett behov för särskilt stöd i utvecklingen. Det kan också innebära utökad närvarotid för ett barn som redan har en plats på förskola.

Om det framkommer att ett barn är i behov av särskilt stöd är det rektor, som efter utredning beslutar om plats alternativt utökad tid ska erbjudas. Utformningen sker i samråd med barnets vårdnashavare. Behovet kan bero på sen utveckling, funktionshinder, social situation eller annat skäl.

Senast uppdaterad