Utskrift från www.ovanaker.se
Introduktion i förskolan
Introduktion sker alltid vid ny- eller omplacering i förskolan. Syftet är att både barn och vårdnadshavare ska få möjlighet att bli trygga med förskolan.
Under introduktionen får barnet utforska miljön och bygga positiva relationer till pedagoger, andra barn och verksamheten i stort. Den ger vårdnadshavare en inblick i verksamheten samt lägger grunden till goda, tillitsfulla och väl fungerande dialoger mellan förskolan och hemmet.
Förskolan tar kontakt med vårdnadshavare inför introduktionen som ofta inleds med ett introduktionssamtal där man får besöka förskolan för att se lokalerna och berätta om barnet. Vårdnadshavare deltar i förskolans verksamhet tillsammans med sitt barn under hela introduktionen som vanligtvis pågår i 1-2 veckor. Hur tiden förläggs kan variera med hänsyn till barnets ålder, förutsättningar och erfarenheter. Vårdnadshavarens närvaro trappas succesivt ner och mot slutet av introduktionen handlar det mest om att finnas tillgänglig vid behov.
Vårdnadshavarens roll
Vårdnadshavare spelar en viktig roll under denna period. När vårdnadshavare är positiva till förskolans verksamhet och aktivt vägleder sitt barn in i förskolevärlden genom deltagande i vardagliga situationer som inne- och utelek, samlingar, måltider osv. skapar det en trygghet för barnet och ger en positiv anknytning till förskolan.
Pedagogernas roll
Under introduktionen arbetar pedagogerna för att etablera en positiv kontakt med barnet. Vårdnadshavare har kunskaper om sitt barn som är värdefull för pedagogerna som kommer att ställa frågor och observera vad barnet är van vid, vad det tycker om att leka med, hur det vill bli tröstat osv.
Lämning
Introduktionen kan vara en känslig period för både barn och vårdnadshavare och det kan upplevas jobbigt och svårt när den är klar och det är dags att lämna ifrån sig sitt barn på morgnarna. Det brukar hjälpa barnet att vårdnadshavare är tydlig, konsekvent och visar trygghet, och pedagogerna finns alltid där för att stötta och göra lämningarna så smidiga som möjligt.
Uppföljningssamtal
När det gått en tid efter avslutad introduktion bjuds vårdnadshavare in till ett uppföljningssamtal där man bl.a. pratar hur det går för barnet i förskolans dagliga verksamhet, hur det fungerar vid hämtning och lämning och vårdnadshavares upplevelser av förskolan.