Utskrift från www.ovanaker.se
Ansökan och uppsägning av fritidshemsplats
Alla skolpliktiga barn har rätt till plats på fritidshem tidigast fr.o.m. v 32 det år man börjar förskoleklass t.o.m. vårterminen i årskurs 6.
Fritidshem finns i olika verksamhetsformer. Läs mer om dessa, vad som gäller vi övergång från förskola till fritidshem samt övriga regler och information om avgifter här:
Avgifter och regler för förskola och fritidshem
Ansökan om plats
Plats erbjuds så snart som möjligt efter att ansökan inkommit till Barn- och utbildningsförvaltningen. Fritidshemmet kontaktar vårdnashavare för information om inskolning.
Ansökan om fritidshemsplats Länk till annan webbplats.
Ansökan om lovfritdsplats Länk till annan webbplats.
Kontakta Barn- och utbildningsförvaltningen för anmälan om frukost-, fritids och kombiklubb.
Uppsägning av plats
Uppsägning ska inkomma till Barn- och utbildningsförvaltningen minst en månad innan barnets sista placeringsdag. Avgift debiteras under hela uppsägningsmånaden oavsett om barnet nyttjar sin plats eller inte.
Uppsägning av fritidshemsplats Länk till annan webbplats.
Skolbarn får behålla platsen på fritidshem t.o.m. vårterminen i årskurs 6.
Om vårdnadshavare säger upp barnets plats under sommaren (maj – augusti) och barnet återkommer till samma plats före den 15 september samma år, debiteras avgift för hela sommaren i efterhand (gäller även vid byte till fritidsklubb).
Om barnet däremot slutar på förskolan och börjar på fritidshem kan platsen sägas upp och avgift behöver inte betalas under sommaruppehållet eftersom barnet inte återkommer till samma plats.
Läs mer om övergången från förskola till fritidshem
Från Ovanåkers kommun:
Kommunen har rätt att avstänga barn från plats om avgift, trots påminnelser, inte betalas. Ny plats kommer inte att erbjudas så länge skulden finns kvar.