Utskrift från www.ovanaker.se
Hemtjänst
När du på grund av sjukdom, funktionsnedsättning eller åldersförändringar inte klarar av vardagen på egen, kan du söka stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma. Här kan du läsa mer om vilken service som kan ges och hur du ansöker.
Du ska ha möjlighet att bo kvar i ditt eget hem även när dina behov av vardagshjälp ökar. Du kan få hjälp med sådant som du inte klarar själv eller kan få hjälp med på annat sätt. Insatserna prövas utifrån dina egna förutsättningar.
Målsättningen med hjälpen är att du ska kunna leva ett oberoende liv. Det betyder att hjälpen ska utformas som en hjälp till självhjälp i största möjliga utsträckning. Ditt hem är en arbetsplats för oss. Ur arbetsmiljösynpunkt kan vi behöva anpassa din bostad.
Omvårdnad och service som kan ges
Det vi kan hjälpa dig med är:
- Personlig omvårdnad
- Matlådor
- Inköp
- Tvätt
- Städ
- Trygghetstelefon
- Anhörigstöd
Inom hemtjänsten vill vi att du ska känna trygghet, meningsfullthet, få livskvalitet och mötas med värdighet utifrån dina egna behov.
Så här ansöker du
Du kan ansöka om omsorg och hjälp i Ovanåkers kommun genom att ta kontakt med kommunens biståndshandläggare. Du får sedan träffa en handläggare som utreder ditt behov av hjälp och beslutar om vilken hjälp du ska få.
Tyck till och lämna dina synpunkter
Socialförvaltningen i Ovanåkers kommun vill utvecklas och bli ännu bättre på att ge ett gott bemötande och en service av hög kvalitet. Därför vill vi gärna ha synpunkter på våra verksamheter, allt för att bli bättre. Alla synpunkter ger oss tillfälle att förbättra vår verksamhet, därför tar vi alla synpunkter och klagomål på allvar.
Kontakt
Enhetschefer Hemtjänsten i Alfta
Anna Eriksson
Tfn 0271-571 28
E-post anna.eriksson@ovanaker.se
Sussanna Thunberg
Tfn 0271-573 15
E-post sussanna.thunberg@ovanaker.se
Enhetschefer Hemtjänsten i Edsbyn
Karin Karlsson
Tfn 0271-571 17
E-post karin.karlsson@ovanaker.se
Dagmara Hälsing
Tfn 0271-571 19
E-post dagmara.halsing@ovanaker.se
Anhörigsamordnare
Nina Larsson
Tfn 0271-571 01
E-post Nina.larsson@ovanaker.se
Biståndshandläggarna
Tfn 0271-570 00 vx
Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30 (stängt fredag 20 sept 2024).
Onsdag kl.15:00-16:00.
E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.
Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.
Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter