Kontakt

Frågor och svar om LOV

Vad är LOV?

Lagen om valfrihetssystem (2008:962) är en lag som kommunen kan använda för konkurrensutsättning av tjänster inom hälso- och sjukvård samt socialtjänst. Exempelvis hemtjänst.

Vad är en privat utförare?

En privat utförare är en enskild firma, aktiebolag, handelsbolag, stiftelse eller förening. Alla privata utförare som uppfyller Ovanåkers kommuns krav blir godkända att utföra hemtjänst.

Vilka utförare kan jag välja mellan?

Här hittar du alla utförare av hemtjänst.

Här kan du hämta valblankett för eget val av utförare i hemtjänsten:

Vad kostar det?

Oavsett vilken utförare du väljer betalar du samma avgift till kommunen för dina beviljade tjänster. Privata utförare kan välja att erbjuda extra tjänster som är helt frivilliga för dig som kund, till exempel fönsterputsning eller trädgårdsarbete. Du betalar direkt till utföraren om du väljer att köpa dessa tjänster.

Vilken skillnad är det på olika utförare?

De olika utförarna konkurrerar inte med pris, utan med kvaliteten på sin service och omsorg. Utförarna kan profilera sig på olika sätt, till exempel med språkkunskaper eller demensinriktning.

Kan jag välja flera olika utförare?

Nej, den utförare du väljer kommer i fortsättningen att ansvara för alla dina beviljade tjänster.

Kan jag ändra mitt val och byta utförare?

Du kan när som helst välja att göra ett nytt val och byta utförare.Om du vill byta till en annan utförare kan du göra det när som helst genom att kontakta din biståndshandläggare. Du behöver inte berätta varför du vill byta. För att byta gör du på samma sätt som när du ska välja utförare. 

Vad händer om jag inte vill eller kan välja?

Om du inte vill eller kan välja finns ett ickevalsalternativ. Det kan antingen vara kommunens hemtjänst eller någon av de externa hemtjänstutförare som kommunen har godkänt. Din biståndshandläggare talar då om vilken utförare du får.

Vem hjälper mig på natten?

Din möjlighet att välja utförare gäller om du har hemtjänst dag- eller kvällstid. Om du behöver hjälp på natten (mellan kl. 22.00 och 07.00) är det Ovanåkers kommuns hemtjänst som kommer till dig.

Vad ska jag göra om jag inte är nöjd med min utförare?

Om du inte är nöjd med den hemtjänstutförare du har valt ska du i första hand tala om det för utföraren, så att de kan bli bättre. Du kan ta kontakt med din utförare för att se hur de hanterar klagomål och synpunkter. Om du har kommunen som utförare kan du lämna dina synpunker här.

Hur får jag mer information?

Om du behöver mer information om valet eller om de olika hemtjänstutförarna kan din biståndshandläggare svara på dina frågor. Kontaktuppgifter och telefontider finner du här nedan.

Kontakt

Biståndshandläggarna

Tfn 0271-570 00 vx

Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30 (stängt fredag 20 sept 2024).
Onsdag kl.15:00-16:00.

E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.

Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.

Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter

Senast uppdaterad