Utskrift från www.ovanaker.se
Val av hemtjänstutförare
När du har ansökt och fått hemtjänst beviljat kan du själv välja vem som ska utföra din hemtjänst.
Du som ansöker väljer bland godkända utförare, privata eller i kommunens egen regi. Handläggaren ger dig information om vilka alternativ som finns men det är du som måste göra valet. När du gjort ditt val skickar handläggaren en beställning till den utförare som ska ge stöd och hjälp. Du kan byta utförare när du vill.
Så väljer du hemtjänstutförare
1. Välj utförare
Du kan välja mellan en kommunal utförare och en extern utförare. Det gör du antingen direkt när vi gör vårt första hembesök hos dig när vi ska utreda om du har rätt till hemtjänst, eller så gör du det senare. Här kan du läsa om och jämföra de olika godkända utförarna.
Om du inte väljer utförare själv blir det någon av de godkända hemtjänstutförarna som kommer hem till dig. Det kan antingen vara kommunens hemtjänst eller någon av de externa hemtjänstutförare som kommunen har godkänt.
Du betalar samma avgift oavsett vilken utförare du väljer.
2. Meddela ditt val
När du har bestämt dig meddelar du din biståndshandläggare, muntligt eller skriftligt. Vi ser helst att du fyller i den valblankett Pdf, 140.6 kB, öppnas i nytt fönster. som finns och att du sedan lämnar eller skickar till biståndshandläggaren. Om du vill kan du meddela ditt val redan när biståndshandläggaren är hos dig på hembesök.
Blanketten finns att ladda ner här. Om du vill ha den hemskickad kan du kontakta din biståndshandläggare.
Vi kontrollerar kvaliteten
I Ovanåkers kommun kan företag som vill utföra hemtjänst ansöka om att få göra det. För att bli godkänd måste utföraren uppfylla ett antal krav som kommunen har satt upp. På så sätt kan du vara säker på att den service och omvårdnad du får håller en hög kvalitet, oavsett vilken utförare du väljer.
Din kommunala hemtjänst utför alla insatser på natten
Hemtjänst utförs dygnet runt. Mellan klockan 22.00 och 07.00 utförs hemtjänsten av kommunens nattpatrull, oavsett vilken utförare du valt.
Hur får jag mer information?
Om du behöver mer information om valet eller om de olika hemtjänstutförarna kan din biståndshandläggare svara på dina frågor. Du kan även läsa mer om LOV och få svar på vanliga frågor genom att klicka här.
Kontakt
Biståndshandläggarna
Tfn 0271-570 00 vx
Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30 (stängt fredag 20 sept 2024).
Onsdag kl.15:00-16:00.
E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.
Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.
Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter