Utskrift från www.ovanaker.se
Särskilt boende för äldre
När insatser i hemmet inte längre räcker för dina behov kan gruppboende vara ett bra alternativ. Där finns tillgång till personal dygnet runt. Det finns flera olika gruppboenden i båda Alfta och Edsbyn.
Bostad i särskilt boende och insatserna som ges bedöms och beslutas utifrån dina behov. Du får hjälp med sådant som du inte klarar själv eller kan få hjälp med på annat sätt. Målsättningen med denna verksamhet är att den som är i stort behov av hjälp ska ha trygghet och ett bra liv.
I det särskilda boendet gäller samma regler och villkor som i kommunens övriga bostadsbestånd och du får ett eget hyreskontrakt.
Vad behöver jag ha med mig till ett särskilt boende?
Förutom säng är lägenheterna omöblerade. Uttag för TV och telefon finns, avgift för
telefon betalar du själv. Du möblerar lägenheten själv beroende på vad du vill ha med dig.
Vi ser helst att du har max 500:- i fickpengar och vi tar inget ansvar för pengar som förvaras i din lägenhet. Vi föredrar att dina utgifter faktureras.
Ta gärna kontakt med personalen på det särskilda boendet om du har funderingar över vad som är viktigt att ha med dig.
Bra att veta
- Färdtjänst - söker du hos kommunens färdtjänsthandläggare.
- Hemförsäkring - du bör se över ditt försäkringsskydd.
- Hjälpmedel - ordineras av kommunens arbetsterapeut.
- Klädmärkning - vi är tacksamma om kläder, lakan mm är märkta med namn.
- Läkarvård - landstingets patientavgift gäller.
- Mantalsskrivning - det är viktigt att du skriver dig på din nya adress. Detta för att det ska fungera med sjukresor och färdtjänst.
- Mediciner - apotekets avgiftssystem gäller.
Ekonomisk hjälp
Alla kommuninnevånare har rätt att söka ekonomiskt bistånd om man på grund av låg inkomst/pension inte har möjlighet att klara sin försörjning. Vänd dig till enhetschefen om du behöver hjälp med detta.
All vår personal har tystnadsplikt.
Valmöjlighet
Du får lämna önskemål om var du vill bo. Naturligtvis försöker vi alltid att tillgodose din önskan, men om det inte finns plats erbjuds du ett annat boende.
Ansökan
Tyck till och lämna dina synpunkter
Socialförvaltningen i Ovanåkers kommun vill utvecklas och bli ännu bättre på att ge ett gott bemötande och en service av hög kvalitet. Därför vill vi gärna ha synpunkter på våra verksamheter, allt för att bli bättre. Alla synpunkter ger oss tillfälle att förbättra vår verksamhet, därför tar vi alla synpunkter och klagomål på allvar.
Kontakt
Verksamhetschef
Omvårdnadsenheten samt hälso- och sjukvårdsenheten
Ingrid Andersson
Tfn 0271-570 00 vx
E-post ingrid.andersson@ovanaker.se
Biståndshandläggarna
Tfn 0271-570 00 vx
Telefontid:
Måndag, Onsdag, Fredag kl. 08:30–09:30 (stängt fredag 20 sept 2024).
Onsdag kl.15:00-16:00.
E-post: bistandsenheten@ovanaker.se
OBS: Använd ej ovanstående e-post för att skicka känsliga eller integritetskänsliga uppgifter.
Så behandlas dina personuppgifter
Biståndsenheten behandlar dina personuppgifter för att svara på frågor och handlägga ditt ärende. Den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifter är som ett led i nämndens myndighetsutövning, allmänt intresse eller på grund av en rättslig förpliktelse.
Mer information om dina rättigheter, hur vi behandlar dina personuppgifter och Dataskyddsförordningen finns på www.ovanaker.se/personuppgifter