Utskrift från www.ovanaker.se
Registrera föreningen
Er förening kan registreras hos Skatteverket för att få ett organisationsnummer och i kommunens föreningsregister för att få tillgång till digitala bokningar och ansökningar.
Registrera föreningen hos Skatteverket
Det kan vara bra att registrera föreningen hos Skatteverket att få ett organisationsnummer även om det inte är något krav. Organisationsnummer behövs oftast om föreningen ska ha ett bank- eller plusgirokonto och registrering om föreningen planerar att söka bidrag från kommunen eller andra bidragsgivare.
Registreringen görs hos Skatteverket och är väldigt enkelt. På Skatteverkets webbplats kan du ladda ner blanketter och medföljande instruktioner. Tillsammans med ansökan ska bifogas bevittnade kopior av stadgar, protokoll från bildandemötet och protokoll på beslut om firmatecknare.
Efter några veckor borde ni få ett organisationsnummer som bevis på att föreningen är registrerad.
Registrera föreningen i kommunens föreningsregister
För att kunna boka tider i våra sporthallar och så småningom ansöka om föreningsbidrag på webben ska du registrera ett föreningskonto. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Med ett föreningskonto kan du själv se och ändra dina föreningsuppgifter vid ett senare tillfälle.
Så här registrerar du din förening:
- Registrera ett föreningskonto i e-serve Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Klicka på Ny användare.
- Fyll i webbformuläret. Skrolla ner tills du ser formuläret där det står "Här kan du lämna dina föreningsuppgifter". Där finns också en steg-för-steg guide som visar hur du gör.
Det är viktigt att båda stegen genomförs.
Behöver du hjälp med att registrera din förening?
Kontakta Anna Hansson, tfn 0271-573 37.
Kontakt
Tf kultur- och fritidschef
Stina Dahlström
Tfn: 0271-573 98
E-post stina.dahlstrom@ovanaker.se
Enhetschef
Anna Hansson
Tfn: 0271-573 37
E-post anna.hansson@ovanaker.se