Kontakt

Registrera föreningen

Er förening kan registreras hos Skatteverket för att få ett organisationsnummer och i kommunens föreningsregister för att få tillgång till digitala bokningar och ansökningar.

Registrera föreningen hos Skatteverket

Det kan vara bra att registrera föreningen hos Skatteverket att få ett organisationsnummer även om det inte är något krav. Organisationsnummer behövs oftast om föreningen ska ha ett bank- eller plusgirokonto och registrering om föreningen planerar att söka bidrag från kommunen eller andra bidragsgivare.

Registreringen görs hos Skatteverket och är väldigt enkelt. På Skatteverkets webbplats kan du ladda ner blanketter och medföljande instruktioner. Tillsammans med ansökan ska bifogas bevittnade kopior av stadgar, protokoll från bildandemötet och protokoll på beslut om firmatecknare.

Blankett för ansökan om organisationsnummer för ideel förening på Skatteverkets webbplats. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Efter några veckor borde ni få ett organisationsnummer som bevis på att föreningen är registrerad.

Registrera föreningen i kommunens föreningsregister

För att kunna boka tider i våra sporthallar och så småningom ansöka om föreningsbidrag på webben ska du registrera ett föreningskonto. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Med ett föreningskonto kan du själv se och ändra dina föreningsuppgifter vid ett senare tillfälle.

Så här registrerar du din förening:

Det är viktigt att båda stegen genomförs.

Behöver du hjälp med att registrera din förening?

Kontakta Anna Hansson, tfn 0271-573 37.

Kontakt

Tf kultur- och fritidschef

Stina Dahlström
Tfn: 0271-573 98
E-post stina.dahlstrom@ovanaker.se

Enhetschef

Anna Hansson
Tfn: 0271-573 37
E-post anna.hansson@ovanaker.se

Senast uppdaterad